بازدیدکنندگان
تعدادبازدیدامروز : 307
تعداد بازدیداین ماه : 876
تعداد بازدید امسال : 506
تعداد کل باز دیدها : 506

تعدادمشاهده امروز : 607
تعداد مشاهده این ماه : 1725
تعداد مشاهده امسال : 1223
تعداد کل مشاهده ها : 21837
شوراهای آموزش و پرورش بزرگترین مرجع تصمیم گیری مسائل کلان آموزش و پرورش هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه اصفهان روز جمعه 28 دیماه 97 به مناسبت هفته ی شوراهای آموزش و پرورش با شعار روز شمار شوراي آموزش و پرورش، سبک زندگی ایرانی و اسلامی
:
شوراهای آموزش و پرورش بزرگترین مرجع تصمیم گیری مسائل کلان آموزش و پرورش هستند که به منظور تحقق مشارکت و نظارت مردم بر مسائل آموزش و پرورش تشکیل می گردند
مدیرکل آموزش و پرورش استان : وحدت رویه همه نهادها و سازمانهایی که کار فرهنگی می کنند وبه نوعی در ارتباط با کار تعلیم و تربیت قرار دارند کمک بسیار خوبی برای موفقیت آموزش و پرورش می باشد.

وی در ادامه افزود : مهمترین فلسفه وجودی این شوراها علاوه بر الزام قانون ، تاکید مقام معظم رهبری بر ایجاد نگاه حمایتی و توجه خاص و دائمی به آموزش و پرورش کشور و اذعان برنامه ریزی های همگانی برای تعالی بخشی به این نهاد می باشد . 

وی در ادامه تاکید کرد : در واقع شوراهای آموزش و پرورش محور اصلی مشارکت برای رفع تنگناهای نظام آموزشی و ساختاری و ایجاد همدلی و همیاری نهادها و دستگاه ها با آموزش و پرورش هستند و روند منطقی مشارکت  عمومی در امر تعلیم و تربیت را توسعه و قوت می دهند . 

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت : این دیدگاه مشارکتی گرچه همیشه بویژه در برنامه چشم انداز 1404 مطرح بوده است اما با توجه به اجرایی شدن سند تحول بنیادین به عنوان بالاترین سند و نقشه راه آموزش و پرورش که مورد تاکید مسئولین نظام ، بویژه مقام معظم رهبری می باشد ؛ شکل وسیع تری گرفته است . 

وی در ادامه گفت : بر اساس مفاد سند تحول بنیادین باید چرخشی اساسی در آموزش و پرورش صورت بگیرد و این چرخش تبدیل نظام آموزشی به یک نظام فرهنگی و تربیتی در جامعه است . 

وی در ادامه تاکید کرد : اهتمام جدی به بسط و توسعه عدالت آموزشی به عنوان مهمترین اصالت نظام تعلیم و تربیت اسلامی دستیابی برابر دانش آموزان به امکانات تحصیل و توسعه مهارت آموزی به جای تکیه بر حافظه محوری که همواره مورد نقد مسئولین و اولیاء بوده است از مأموریت های مهم آموزش و پرورش امروز است . 

وی در ادامه افزود : تجهیز کارگاه ها و کارآفرینی متناسب با نیازهای جامعه ، اولویت بخشی به فعالیت های تربیتی و تقویت تربیت اسلامی ، فعال سازی تربیت های پنهان آموزش و پرورش بویژه تربیت بی بدیل منابع ارزشمند انسانی در آموزش و پرورش تلاش برای تکریم حقیقی مقام معلم و فرهنگیان و به روز آوری متون درسی و منابع آموزشی از طریق تعامل بیشتر با آموزشگاه ها و مراکز علمی و آموزشی از دیگر اولویت ها برای این سند می باشد . 

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه اظهار کرد : با این حجم فعالیت ، آموزش و پرورش در این مسیر به همراهی و همدلی همه مردم نیاز دارد و مشارکت همه آحاد مردم در آموزش و پرورش یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای موفقیت است . 

وی افزود : البته مهمترین نوع این مشارکت انتقال مباحث و آگاهی های لازم در حوزه های مختلف آموزش و پرورش به مردم و آحاد جامعه و دریافت دیدگاه ها و مطالبات مردمی می باشد که امیدواریم این کانال ارتباطی به طور مستمر ادامه یابد . 

وی در ادامه تاکید کرد : بدیهی است این حق مردم است که نظارت داشته باشند و نظر بدهند زیرا آنها بهترین سرمایه های خود را که فرزندانشان می باشند به آموزش و پرورش سپرده اند و این شوراهای آموزش و پرورش هستند که می توانند نظرات مردم یا دریابند و اعمال نمایند . 

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه شرح کوتاهی از وضعیت موجود آموزش و پرورش استان ارائه داد و گفت : در حال حاضر آموزش و پرورش استان دارای 41 ناحیه و منطقه است و ما در استان بیش از 850 هزار دانش آموز را در مناطق شهری و روستایی تحت پوشش داریم و توسط بیش از 57 هزار همکار فرهنگی خدمات لازم را ارائه می دهیم . در استان اصفهان بیش از 5300 واحد آموزشی در دوره های مختلف تحصیلی فعالیت می کنند که بیش از 2900 واحد آن در دوره ابتدایی ، بیش از 1320 واحد آن مربوط به دوره متوسطه اول و بیش از 1080 واحد آن مربوط به متوسطه دوم می باشد . 

وی در ادامه افزود : در استان ما تعداد 3930 مدرسه دولتی و 1390 مدرسه غیردولتی فعالیت می کنند ، حدود 18 درصد از دانش آموزان استان در مدارس غیردولتی تحصیل می نمایند که از متوسط کشور بالاتر است . 

وی در ادامه گفت : ما برای رسیدن به عدالت آموزشی و فراهم نمودن زمینه های تحصیل همه دانش آموزان لازم التعلیم در مناطق دوردست و کم جمعیت استان تعداد 557 مدرسه چندپایه داریم . در این مناطق تنها واحد حاکمیتی مدارس هستند و پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران بر فراز این مدارس به احتزاز در آمده است .

مدیرکل آموزش و پرورش استان تاکید کرد : ما در مناطق دوردست و صعب العبور چندین مدرسه داریم که تعداد دانش آموزان آنها از تعداد انگشتان یک دست کمتر هستند و این نهایت کار آموزش و پرورش برای رسیدگی به تعلیم و تربیت محرومان جامعه به حساب می آید . 

وی در ادامه گفت : علاوه بر آن آموزش و پرورش استان با اجرای طرح های علمی و پژوهشی و آموزشی در بسیاری از شاخص ها در سطح کشور از جایگاه خوبی برخوردار و حائز رتبه است ؛ این فعالیت ها علی رغم بحران بزرگی است که امروز آموزش و پرورش استان و کشور در بخش منابع انسانی در سال های اخیر با آن روبرو می باشد . بحران کمبود نیروی انسانی از جمله دغدغه های امروز آموزش و پرورش است . بویژه آنکه آموزش و پرورش استان با موجی از بازنشستگی در سالهای اخیر مواجه بوده و هم اکنون ورودی های ما به هیچ وجه کفایت نیازها را نمی کند . و راهکارهایی مانند جذب نیروهای بازنشسته به صورت حق التدریس و خرید خدمات آموزشی طرح های ابتکاری است که برای اداره کلاس ها اجرایی شده و البته تامین نیروی ثابت و متخصص نیاز مبرم آموزش و پرورش استان می باشد . 

وی در ادامه افزود : تأمین فضاهای ایمن از دیگر چالش های مدیریتی در آموزش و پرورش و پرورش است . آموزش و پرورش استان با وجود افزایش مشارکت های مردمی و آمدن بسیاری از خیرین بزرگوار مدرسه ساز به صحنه هنوز با یک سوم مدارس فرسوده و تخریبی مواجه است و با توجه به اینکه رعایت ایمنی مدارس و دانش آموزان عزیز و فرهنگیان بزرگوار در سرلوحه کار ما قرار دارد همکاری خیرین در این بخش بسیار حائز اهمیت است . 

وی در ادامه گفت : در یکسال اخیر توانسته ایم با برنامه ریزی در شورای آموزش و پرورش استان و توجه و پیگیری استانداری بیش از 60 % کلاس هایی را که در کانکس ها برگزار می شد به داخل ساختمان های نسبتا مناسب انتقال دهیم .